ACD - Advanced Carburetor Tuning

Från: Bra i Gasen!  06-01-2011
Nyckelord: Motor Vehicle, mikuni, förgasare, keihin, harley, h-d, harley-davidson, mc-förgasare, munstycken, lectron, s&s, sho

 

Vad är ACD?
ACD kan kort och gott förklaras som "det smidigaste sättet att kolla förgasarens bestyckning". Rekommenderas om du har:

  • Bytt förgasare

  • Bytt luftfilter eller ljuddämpare

  • Portat

  • Planerar att bänka (spar dyrbar tid på bänken!)


Olika metoder

Tidigare överlät man förgasarbestyckningen åt någon självutnämnd förgasarguru som med hjälp av öra och byxbak  kunde komma hyfsat nära. Sedan kom den revolutionerande bromsbänken! Nu kunde man lämna in hojen på en verkstad och låta dynojetpersonalen välja det huvudmunstycke som gav mest effekt!

Alternativ till bänkkörning
Om det är viktigare för dig att veta att din förgasare är rätt bestyckad än hur många hästar du får ut på bakhjulet då är ACD den bästa metoden. (Maxeffekten kommer ju på köpet!). En annan fördel med ACD är att det fungerar lika bra för gata som på tävlingsbanan.

Hur går diagnosen till?
Data lagras medan du kör. Sensorer sänder information till ett datachip (vanliga parametrar är RPM, AFR, EGT, MAP och TPS). När du kommit tillbaka från testkörningen kan du se informationen i form av ett lättöverskådligt diagram på dataskärmen. Du får nu bekräftelse på exakt vad som händer vid olika gaspådrag, belastningar och varvtal... En information som osvikligt talar om för dig vilken förgasarkrets som eventuellt behöver bestyckas upp eller ned.
 

Fördelarna med ACD

  • Du slipper åverkan (inga påsvetsade lambdasonder etc)

  • Du bestämmer själv platsen - hos oss, hos dig eller på tävlingsbanan

  • Du får veta exakt bestyckningsstatus på din förgasare

  • Fungerar på alla bränslen: bensin, etanol eller metanol...

  • Informationen är tillförlitlig då den utgår från faktiska, verkliga förhållanden

  • En mångfald parametrar eliminerar feltolkning

  • Du spar tid inför eventuell bänkning

  • ACD lämpar sig perfekt för svårbänkade fordon


Optimalt för tävling
Olika banor ställer olika krav på förgasarbestyckning (höjd över havet, underlag m.m.). Dessutom skiftar förutsättningarna från dag till dag (luftfuktighet, temperatur). ACD är en ovärderlig hjälp för den professionelle tävlingsföraren som genom diagnosen kan vara säker på att bestyckningen blir optimal.
 

Ombestyckning ingår inte i ACD-servicen.

Nyckelord: mikuni, förgasare, keihin, harley, h-d, harley-davidson, mc-förgasare, munstycken, lectron, s&s, sho, Motor Vehicle,